Veštačka inteligencija preti da postane “previše muška”
Iako svakog dana imamo prilike da vidimo koliko se veštačka inteligencija razvila, čak do te mere da može identifikovati tumore u medicinskim skeniranjima bolje od radiologa, mnogi ekonomisti upoređuju veštačku inteligenciju sa “tehnologijama opšte namene”.
Međutim, veštačka inteligencija je daleko od savršene. To možemo videti u nekim neočekivanim situacijama, na primeru Tay -a , čuvenog Microsoft – ovog chatbot-a koji je vrlo lako bio izmanipulisan da daje rasističke i seksističke izjave. Brojni stručnjaci brinu se za budućnost ovakve tehnologije kao temelja ekonomije.
Kako minimizirati rizik?
Nedostatak rodne raznolikosti smatra se jednom od najvažnijih dimenzija primene veštačke inteligencije. Jedan od načina da se minimizira rizik je povećanje rodne raznolikosti timova. Objava od strane AI Now instituta ukazuje na činjenicu da je manje od 20% istraživača koji se prijavljuju na konferencije koje imaju veze sa veštačkom inteligencijom su upravo žene kao i na mali broj ženskih studenata na univerzitetu u Berkliju.
Prema analizi Singularity Hub-a potvrđeno je da se procenat radova koji se odnose na veštačku inteligenciju i čiji su autori uglavnom žene, nije poboljšao još od devedesetih godina. Takođe, postoji veća zastupljenost žena u istraživanjima koja podrazumevaju upotrebu veštačke inteligencije u Holandiji, Norveškoj i Danskoj dok je znatno manja u Japanu i Singapuru.
Kako napraviti promenu?
Istraživanja pokazuju da ne postoji jedan i konkretan uzrok za nedostatak rodne raznolikosti u radnoj snazi u nauci, tehnologiji, inženjerstvu i matematici, već da postoji mnogo faktora koji stvaraju “toksična” radna okruženja. Ne postoji lak način da se zatvori jaz rodne ravnopravnosti, već je potrebno izvršiti određene reforme i napraviti pomak u stavovima i kulturama u različitim industrijama kako bi se došlo do željenog rezultata.
Iako nema konkretnog razloga zbog kojeg devojčice odbijaju da uzimaju predmete STEM, postoje dokazi da stereotipi oko pola utiču u velikoj meri na samopouzdanje devojčica i da to predstavlja glavni problem. Treba postaviti uzore koje će one pratiti i koji će napraviti pozitivnu promenu.
Takođe, neophodno je izgraditi samopouzdanje kod mladih devojaka i podstaći ih na korišćenje veštačke inteligencije kako bi rešile određene društvene izazove i pokrenule promene. Jedan vid toga je nagrada Longitude Explorer koja je prvi put pokrenuta 2014. godine i koristi STEM preduzetništvo i inovacije da bi pomogla mladima da se izbore sa određenim problemima.
Comments